Saturday, July 22, 2006

Episod Ke Tiga Belas


Episod Ke Tiga Belas

Cikgu Iskandar rupanya sudah lama mengenal Najwa . Ini membuat aku rasa lebih tidak selesa. Kedudukan aku semakin tergugak. Persaingan semakin sengit. Namun begitu perjuangan cinta ini mesti diteruskan .

“ Mat sebenarnya apa yang cikgu Iskandar cakap pada Mat tadi adalah tidak betul pun . Dia memang suka pada Najwa, tapi buat masa sekarang Najwa malas nak fikir lagi . Najwa mahu mengejar cita-cita Najwa dahulu baru nak fikir tentang cinta dan fikir fasal pasangan hidup Najwa nanti “ Najwa menjawab soalan aku . Suatu jawapan skema yang selalu di jawab oleh mana-mana perempuan. Entah dia orang belajar daripada mana, Sikit-sikit nak kerjar cita-cita atau kerjaya. Padahal cinta dan pasangan hidup pun penting dalam hidup. Lebih kurang satu level kepentingan cita-cita di dalam kehidupan .

“ Najwa kata buat masa ini Najwa tidak mahu memikirkan tentang pasangan hidup lagi ,kalau dua, tiga tahun lagi cikgu Iskandar datang meminang Najwa macam mana ?
Tanya aku balik . Saja aku tanya untuk mengetahui jawapan daripada Najwa .

“ Mat , kita sebagai manusia biasa hanya mampu merancang jodoh sahaja, Tuhan yang menentukan segalanya. Kalau sudah jodoh Najwa dengan Cikigu Iskadar pun Najwa terima “ Jawab Najwa dengan muka yang serius.

“ Kalau dengan dengan Mat macam mana pula? “ Soalan yang simple aku Tanya dan agak berdebar untuk menanti jawapan .

“ Kalau dengan Mat ke? Segan pula Najwa nak jawab . Mungkin Najwa terima juga kalau sudah jodoh “ Jawab Najwa . Tetapi aku tidak puas hati dengan jawapan Najwa, tiada kesungguhan . Dia kata “mungkin”. Ini yang membuat aku tidak sedap hati ni . Jawapan pada cikgu Iskandar tidak ada pula “ mungkin’ . Tapi kira ok juga jawapan tu . Susahnya hendak buat orang suka kat kita ni ..

“ Mat , saja jer tanya , bukan nak pergi meminang Najwa minggu depan pun , haha” Aku cuba buat ayat cover lelaki macho . Manalah tahu Najwa tidak senang dengan soalan aku tadi .

“ Eh , Mat nak pergi meminang Najwa minggu depan ke, tak lewat sangat ke, apa kata datang meminang Najwa malam ni sahaja , haha .” Memang Najwa macam ni . Suka sangat bergurau . Aku memang suka dia.

“ Jom lah kita pergi minum ais kacang nanti Mat belanja “ Pelawa aku ada Najwa. Dan seperti selalu Najwa jarang menolak. Kami memang rapat macam ni . Tetapi tidak bercinta .


---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nurul oh Nurul . Kekadang ada rasa juga rindu akau pada Nurul. Terutama pada senyuman Nurul yang manis mampu mencairkan hati aku. Senyuman Nurul memang manis. Disebabkan Najwa menolak cinta aku membuat aku takut dan risau nak bercinta dan menaruh perasaan lagi. Aku pun tidak tahu mengapa aku menjadi penakut . Mungkin kesan cinta aku pasa Najwa masih belum sembuh parutnya. Kekadang rasa bodoh juga mencintai seseorang lebih-lebih sedangkan orang kita cinta hanya menganggap kita kawan biasa sahaja. Macam perasaan aku , rindu aku pada Najwa. Sekarang aku dengan Najwa semakin rapat pula.. Lagi aku merasa takut . Aura pada Najwa memang kuat untuk membuat aku jatuh cinta. Malas pula aku nak tanya kemana menghilang cikigu Iskandar yang Najwa cinta dahulu atau cinta mereka masih bersemi lagi dan semakin teguh . Tetapi nampak gaya semakin tidak teguh . Suatu peristiwa yang aku tidak dapat lupa semasa aku megajak Najwa keluar pada suatu masa dahulu. Semasa aku cuti belajar matrikulasi. Sanggup dia bagi aku jawapan yang poyo untuk menolak pelawaan aku keluar dengan dia. Masih ingat lagi semasa aku telefon dia .
“ Najwa tak boleh keluar dengan Mat . Najwa mesti menjaga hati bakal tunang Najwa”

Boleh dia bagi jawapan macam tu . Setialah kononya.Tapi mungkin betul juga jawapan dia bagi dan orang yang paling gembira dengan jawapan Najwa pada masa tu semestinya Cikgu Iskandar. Atau mungkin skrip yang Najwa cakap dengan aku sudah ditulis oleh cikgu Iskndar . Kalau aku jadi bakal tunang Najwa pun aku akan cemburu . Lain pula dengan sekarang .Aku nampak Najwa semakin bebas . Hari tu , semasa aku ajak Najwa keluar tak ada pula dia kata bakal tunangnya tak bagi atau lain-lain skrip yang semaksud denganya. Kisah Najwa selama aku berpisah dengannya masih menjadi tanda tanya pada aku . Malas pula nak ambil tahu walaupun sebenarnya nak tahu .

‘ Ram . bangun Ram dah subuh ni “ Aku mengejutkan Ram sembahyang subuh. Memang aku tukang kejut Ram sembahyang subuh. Ram ni memang liat sikit nak bangun tapi kalau dia bangun dia akan solat subuh. Dengan kata lain sembahnyang subuh baginya sembahyang selepas bangun daripada tidur . Kalau dia bangun awal dalam waktu subuh orang tidak akan pelik tetapi yang selalu aku rasa pelik kalau dia bangun pukul 12 tengahhari dia sembanhyang subuh . Sungguh pelik.
Apapun Ram memang kawan serumah yang baik hati dan kira sekepala. Duduk rumah sewa kalau masing-masing nak buat perangai dan ada perangai masing memang susah jadinya. Tambahan lagi kalau yang terlalu social sampai bawa awek ke rumah sewa untuk menambah kemesraan. Satu lagi yang bahaya , dadah atau pil khayal .Kalau ada member serumah yang terlibat dengan benda sebegini semestinya membuat rakan rumah sewa lain tidak senang . Bahaya dan sangat bahaya.

Dulu kami bertiga. Seorang sahabat Ram dan rakan sepejabat Ram. Nama Adi. Tapi jodoh dia awal dan dah kawin . Adi berpindah dari rumah sewa aku dan ke taman sebelah bersama isterinya. Tak sangka pula dalam sikap penyenyap Adi cepat pula berkahwin . Adi ni boleh dikatakan budak skemalah juga. Pendek kata Adi ni pengamal fahaman skema. Dari segi pakaian, rambut dan semuanya . Seoarang guru matematik. Tak tahu pula macam mana dia mengajat pelajar dalam kelas. Yang aku pasti Adi bukan orang jenis cepat marah . Kira kool semacam . Orang kutuk atau puji sentiasa mendapat balasan lontaran senyum Adi yang manis dengan gigi tersusun rapi. Cakap tentang perempuan pun susah nak dengar dari mulut Adin tetiba di kalangan kami bertiga dia yang kawin dulu. Betul kata pendapat ramai , kalau jadi cikgu memang senang nak meminang anak dara orang . Masa depan terjamin. Adi berjaya memikiat Radiah , guru bahasa Arab yang mengajar satu sekolah dengan Adi. Mula-mula aku dengan Ram tak tahu Adi sedang bercinta dengan Radiah , pada suatu hari Ram terjumpa surat di atas meja Adi yang bertulisan jawi. Hebat betul percintaan Adi sehingga mendapat surat yang ditulis dengan tulisan Jawi . Satu keistimewaan dan membuat aku dengan Ram terpaksa respect . Aku, nak dapat surat tulisan rumi pun susah inikan pula tulisan jawi .Maklumlah cikgu Bahsa Arab.

Dua bulan bercinta, 3 bulan bertunang dan terus kahwin . Bukan macam Ram ,bermadah dan bersafah bukan main lagi . Yang pasti dia selalu mendapat masalah disebabkan awek-aweknya.

Rasa malas hendak pergi kerja waktu pagi memang selalu ada. Terutama pagi yang dingin seprti pagi ini yang diiringin dengan hujan rintik-rintik. Suasana sungguh damai. Tapi apakan daya kerja tetap kerja . Petang lepas kerja ada dating pula dengan Nurul . Lama juga tak jumpa Nurul. Entah apa cerita terbaru dia pun aku tak tahu. Dua minggu lepas memang dia sibuk dengan exam. So malas pula nak ganggu dia . Berat kaki aku melangkah namun akhirnya sampai jua aku ke pejabat. Tajudin rakan sepejabat aku tengah makan pagi. Nampak berselera betul dia makan nasi lemak lauk kerang . Setiap suapan dinikmati dengan penuh yakin dan di tambah pula dengan air milo panas. Bau nadi lemak menusuk ke lunang hidung aku membuat aku terasa nak makan nasi lemak….



“ Hai Nurul lama tak jumpa, apa citer sekarang “ Tegur aku pada Nurul dan diikuti dengan seyuman paling menawan .

‘ Eh Mat .tak bestlah hai berhai ni , bagilah salam baru lah romantic” Nurul menjawab teguran aku sambil bergurau
“ok lah assalamualikum cik Nurul” Aku memberi salam pada Nurul
“Waalaikummussalam Abang Kelana Sepi” Nurul menjawab salam aku dan memanggil nama aku dengan Kelana Sepi . Macam mana Nurul tahu nama samaran aku Kelana Sepi. Mungkin suatu masalah besar .Pecahlah rahsia aku yang aku pernah menyukai awek yang bernama Najwa..

“ Oooo abang Mat dan ada awek ya” Nurul tersenyum pada aku . Apakah aku mesti menceritakan kisah aku pada Nurul. Serba salah aku dibuatnya. …

--bersambung----